Projects Archive

Anna Luyten praat met Claire Chevallier op zondag, 26 mei 2024 om 17.00

Schrijfster, filosofe en journaliste Anna Luyten is resident in de School van Gaasbeek. In de reeks ‘Anna en de Veldverslagen’ gaat zij in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen.

Dit keer gaat Anna Luyten in gesprek met de Frans-Belgische pianiste Claire Chevallier. Chevallier is gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk met een focus op pianoforte. Ze specialiseerde zich in de pianomuziek van de klassieken tot de Franse meesters uit de 20st eeuw. Even belangrijk is haar samenwerking in multidisciplinaire dans, theater, muziektheater en filmprojecten met gerenommeerde kunstenaars uit het hedendaagse veld: Anne Teresa de Keersmaeker, David Claerbout, Benoît Van Innis, Josse de Pauw, Jan Lauwers, Liesbeth Gruwez en echt wel vele anderen.

Door haar historisch onderzoek begon Chevallier met een eigen collectie van Frans-Russische piano’s. Bij ‘Anna en de VeldVerslagen/9’ brengen we één van haar verzamelstukken naar ‘de school’, een Erard, 1920, Paris.

Claire Chevallier praat met Anna Luyten, dat zeker, maar biedt ons daarbovenop een kort recital aan.

www.clairechevallier.com/1/category/contact/

Je kan zonder reserveren komen al is een berichtje ‘dat je er bij zal zijn’ op info@deschoolvangaasbeek.eu altijd  prettig.


Anna en de Veldverslagen/8

Anna Luyten praat met Dominique Willaert op zondag, 25 februari 2024 om 17.00

Schrijfster, filosofe en journaliste Anna Luyten is resident in de School van Gaasbeek. In de reeks ‘Anna en de Veldverslagen’ gaat zij in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen.

‘Dominique Willaert wandelt met verwondering door de Denderstreek.’

-Schrijver en theatermaker Dominique Willaert trok vier maanden door de Denderstreek, en sprak er met iedereen die zijn pad kruiste. Van kiezers van Vlaams Belang tot nieuwkomers met Afrikaanse roots: “De woede is immens.” – 

Dominique Willaert (°1968) is columnist en auteur van o.a. ‘Dansen op een ziedende vulkaan’ – een onderzoek naar de woede en het onbehagen in onze cultuur’ en ’Niet alles maar veel begint bij luisteren – een verslag uit de Denderstreek’. Hij was 20 jaar actief als artistiek leider van Victoria Deluxe in Gent en is momenteel werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg (KARUS) waar hij werkt rond het thema epidemische rechtvaardigheid, de zoektocht naar hoe de expertise en kennis van patiënten/cliënten een grotere rol in de zorg kan spelen. 

In Gaasbeek boeit ons vooral Willaert ’s heel apart inzicht in de Dendersteek met zijn boek ‘Niet alles maar veel begint bij luisteren’ . We kennen in het Pajottenland de regio goed, er is heel wat verwantschap en de bezorgdheid is vergelijkbaar. Anna Luyten gaat in het gesprek vooral op zoek wat Dominique Willaert verwonderd al wandelend door de Denderstreek.

Lees wat meer over ‘Niet alles maar veel begint bij luisteren’ https://sociaal.net/achtergrond/dominique-willaert-op-stap-in-de-denderstreek/  en  https://www.epo.be/nl/boeken/9789462674677/niet-alles-maar-veel-begint-bij-luisteren-dominique-willaert . Of kijk naar een gesprek met Dominique Willaert op ‘De Afspraak’ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/09/26/daf-willaert-arvato-60445786/

Je kan zonder reserveren komen al is een berichtje ‘dat je er bij zal zijn’ op info@deschoolvangaasbeek.eu  altijd  prettig.

Als van gewoonte ontvangt ‘De school van Gaasbeek’ jullie warm en nu nog iets bijzonder want met een Nieuwjaarsdrink!

Noteer alvast ‘Anna en de Veldverslagen/9’ op zondag, 26 mei om 17.00. Anna Luyten praat met Claire Chevallier. Pianiste Chevallier komt met één van haar historische piano’s. Het wordt ‘een concert & een babbel’.

Met de steun van de Marnixring Land van Gaasbeek


WinterGloed2023 in Gaasbeek! 

Het zomerse geweld ruimt plaats voor winterse verstilling en reflectie. Het Kasteel en De School van Gaasbeek slaan de handen opnieuw in elkaar om je verwondering en schoonheid te brengen in de pittoreske Sint-Gertrudiskapel. 

Op zondag 3, 10 en 17 december kan je wandelen naar het hart van het park, in de kapel wacht de artistieke interventie ‘Plastica Lenta’ van kunstenaar Steven Fillet je op. Hij creëerde een tijdelijk altaarstuk voor deze magische plek en exposeert er ook bestaand werk. Zijn ingreep echoot na op de tonen van muzikant Bart Coen in een dans van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker.
“Plastica Lenta” – Steven Fillet 
“Een paradijselijk hiernamaals. Een overvloed aan goddelijke gevoelens, kleuren en vormen. Illusies van stormachtige bewegingen. Schijnruimtes en wolkenluchten. Barok overweldigt.

Barokschilderkunst moest de kijker overtuigen door het scheppen van een wereld van alomtegenwoordige bovenmenselijke kracht en schoonheid. Het schilderij werd het beeld van de absolute en ideale wereld. Kapellen, kerken en kathedralen werden versierd met indrukwekkende schilderijen om ongelovigen en bekeerlingen te overtuigen van religieuze rijkdom.

De geschilderde barokke beloftes zijn nooit waargemaakt en de wereld is vandaag in oorlog met zichzelf.

Welk beeld kan vandaag nog een barokke gedachte ophangen? Is er nog wel tijd voor voorgestelde en ‘gelogen’ ideaalbeelden? Of is er een beeldenverzadiging op komst?

Hier in het Park van Gaasbeek getuigt de oude kapel van de heilige Gertrudis met haar ratten en muizen nog van die barokke gedachte. Vandaag bestrijden we ratten met Alfachloralose en fladderen de distelvink (il gardelino) en het nachtegaeltje buiten ergens rond, wachtend op de lente.”

– Steven Fillet
Concert Bart Coen & dans van Anne Teresa De Keersmaeker
In de magische, besloten sfeer van de Sint-Gertrudiskapel en geïnspireerd door de artistieke interventie van Steven Fillet, brengt fluitist Bart Coen muziek voor fluit-solo uit de 17e , 18e en 20ste eeuw.

Bart Coen laat zich maar al te graag betoveren door de kracht van de natuur en vogelgezang. Een betovering die hij met zijn muziek wil evenaren en voelbaar maken bij het publiek. Zijn instrumenten zijn steeds replica’s van de instrumenten uit de tijd van de muziek die hij speelt. Op diverse blokfluiten brengt Bart Coen werk van onder andere Jacob Van Eyck, Fumiharu Yoshimine en Georg Philipp Telemann. Ook brengt hij de Middeleeuws geïnspireerde Estampie die hij schreef voor de spraakmakende productie ‘En Atendant’ van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas). Laat je meevoeren naar het bouwjaar van de Sint-Gertrudiskapel dankzij de muziek van Van Eyck of droom weg op de vleugels van een nachtegaal.

Plastica Lenta’, een ontmoeting in de St Gertrudiskapel tussen het beeldend werk van Steven Fillet, de muziek gespeeld door Bart Coen en een dans van Anne Teresa De Keersmaeker .

Praktisch: 

WinterGloed2023 vindt plaats op zondag 3, 10 en 17 december in de Sint-Gertrudiskapel. 

Je kan de kapel en de interventie ‘Plastica Lenta’ van Steven Fillet gratis bezoeken tussen 12 en 15 uur.

Het concert van Bart Coen start om 15 uur en duurt een 35-tal minuten, 

Prijs concert: €15 / €5 (-12 jaar). De plaatsen zijn zeer beperkt (30 p.).

Tickets: Tickets | Kasteel van Gaasbeek


Week van de Verbeelding in Gaasbeek! 

De School van Gaasbeek werkt mee aan ‘De Week van de Verbeelding’. Samen met het  Kasteel van Gaasbeek en vzw Zonnelied slaan we de handen in elkaar voor dit bijzonder weekend, met de steun van Agentschap Natuur en Bos. 

Vzw Zonnelied is een dienstverleningscentrum voor volwassenen met een beperking actief in West-Brabant en Brussel.

De Zonneliedcollectie

De Zonneliedcollectie bestaat uit beeldend werk van de Zonneliedkunstenaars dat is ontstaan in een van hun ateliers in Roosdaal, Eizeringen, Opwijk, Tollembeek of Brussel. De groep kunstenaars is, net als hun werk, bijzonder divers. Wat hen verbindt, is hun spontane behoefte om te creëren; het werk is altijd erg persoonlijk, staat los van conventies of trends en is niet gebonden aan een specifiek doelpubliek.

Praktische info

27, 28 en 29 oktober, van 14 – 18 uur

De expo is gratis te bezichtigen in het Kasteel van Groenenberg. 

Reserveren is niet nodig, wees welkom.


In het kader van De Week van de Verbeelding speelt op donderdag 26 oktober de theatervoorstelling “Als de Koning Komt” van Theater Tartaar en HETGEVOLG. Deze voorstelling is intussen al uitverkocht.


TheaterAvond met Wortels door Van Bruno Vanden Broecke

Hier vind je tickets, of nog beter, word vriend hier.

Een melkveehouder probeert zichzelf en zijn bedrijf staande te houden, terwijl zijn omgeving, zijn beesten, zijn familie en de natuur rondom steeds meer van zich laten horen. Balancerend op oude breuklijnen probeert hij juiste keuzes te maken.

Wortels is een dialoog tussen tekst en geluid, tussen landbouwer en land, traditie en moderniteit, voorgevel en ’t achterste van een tong. Tussen een boer en al de rest. Wat zit er vast? Hoe diep groeiden sommige wortels? Waar mag het bewegen?

CREDITS
concept, tekst en geluid Adriaan Severins
concept en spel Bruno Vanden Broecke
met stemmen van Alejandra Theus, Yves Degryse, Maure Van Ballaer en Tuur Verelst
scenografie Tim Clement
ondertiteling Fien Leysen
klankbord Elena Peeters en Jens Vydt
productie-assistentie Sanne Govaert, Matthias D’haese en Lien Van Ballaer
muzikale ondersteuning Howard Dann en Elke Van Buggenhout
fagot Liesje Brits, Jasper Charlet, Kevin De Borger en Werner Klein
spreiding Jimmie Dimmick
beeld Alexander Daems

Wortels is een productie van SLAK met de steun van Boer zoekt natuur, natuur zoekt boer, cultuurhuis De Warande en de Vlaamse Landmaatschappij.
Grote dank aan ABS, Natuurpunt en alle landbouwers, natuurbeschermers en experten die hun verhaal met ons deelden.Het hoeft geen uitleg dat de spanning tussen landbouw en natuur vandaag alomtegenwoordig is. De voorstelling Wortels tackelt deze spanning door resoluut te kiezen voor luisteren als theatrale vorm. Luisteren met als doel begrip, empathie, stilte en ruimte te creëren. Het luisteren als daad van verzet tegen het uitspelen van twee vermeende tegenpolen. Op scène zien we een boer die zijn verhaal deelt met het publiek, maar ook wordt uitgenodigd door het geluid als tegenspeler. De natuur laat (van) zich horen. In geluidsfragmenten horen we muziek, omgevingsgeluiden en verschillende personages met een andere visie. De boer toont ons hoe hij moet omgaan met alle verandering die op hem afkomt door de interactie aan te gaan met waar we samen (publiek en makers) naar luisteren.

De locatie wordt u per mail medegedeeld vijf dagen voor de voorstelling

In samenwerking met Regionaal Landschap & Natuurpunt Zennevallei & Pajottenland

Wortels is het ZomerTheater van de VriendenAvond 2023!
Word Vriend van De School van Gaasbeek hier

Het publiek kan tickets kopen voor de voorstelling, hier.


Het Masereelfonds presenteert in De School van Gaasbeek ‘Des te erger voor de feiten’

Een avond met Anton Jäger over zijn nieuw boek. Op maandag 19 juni, 20 uur.

Beleven we het einde van de politieke partijen? Neemt populisme de overhand? Waar voert de hyperpolitieke tijdsgeest ons heen, met veel emotioneel protest maar zonder echte grondige veranderingen? Houdt de politieke rechterzijde stand, of vindt links een nieuwe adem?

Anton Jäger zoekt in zijn boek ‘Des te erger voor de feiten’ verklaringen voor de grote verwarring die we vandaag beleven en vraagt zich af welke uitwegen er zijn. Het boek is een verzameling eerder gepubliceerde teksten over de grote maatschappelijke verschuivingen sinds de bankencrisis van 2008.

Op 19 juni gaat Frank Jacobs met hem in gesprek over zijn inzichten.

Anton Jäger is een jonge historicus en filosoof die een groeiende belangstelling geniet. Velen kennen hem van zijn spraakmakende columns in De Morgen. Hij schrijft ook voor De Groene Amsterdammer en Apache. Eerder publiceerde hij onder meer ‘Kleine antigeschiedenis van het populisme’ (2018). Momenteel is hij postdoctoraal onderzoeker aan de KU Leuven.

Je hoeft niet te reserveren al is een mailtje naar info@deschoolvangaasbeek.eu altijd prettig. Kwestie van voldoende stoelen klaar te houden!

‘Des te erger voor de feiten’ is te koop op 19 juni.
Een publicatie van Uitgeverij EPO – paperback – 180 blz.

maandag 19 juni, 20 uur, in de School van Gaasbeek, Donkerstraat 32, 1750 Gaasbeek

Toegang: € 10 – leden Masereelfonds € 5

Dit is een initiatief van het Masereelfonds, met dank aan de School van Gaasbeek voor de gastvrijheid.


Handkracht, paardenarbeid en dans

Graag denken we even terug aan een mooi initiatief van De School van Gaasbeek en de dansschool PARTS in augustus in Gaasbeek. Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker hield er een workshop van één week met jonge dansers en jonge landbouwers : ‘Handkracht, paardenarbeid en dans’. De jonge cineaste Evi Cats maakte er een mooi filmpje van.

Je kan het hier bekijken: https://vimeo.com/759429874


Anna en de Veldverslagen/6

Anna Luyten praat met Johan de Boose. Op zondag, 29 januari 2023 om 17.00

Schrijfster, filosofe en journaliste Anna Luyten is resident in de School van Gaasbeek. In de reeks ‘Anna en de Veldverslagen’ gaat zij in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen.

‘Johan de Boose wandelt met verwondering door Oost-Europa.’

Auteur, dichter, journalist Johan de Boose viel het voorbije jaar vooral op met zijn verhelderende columns over Oekraïne en Rusland in De Standaard. Hij schrijft over deze oorlog en over deze landen vanuit de bijzondere mensen die hij er ontmoet en over kunst en kunstenaars in dit deel van Europa. Hij is al decennialang vertrouwd met de regio. Hij verblijft er met grote regelmaat telkens voor langere tijd om er te werken en met mensen te praten.

In Gaasbeek boeit ons vooral De Boose’s aparte inzicht in een Europa in conflict. Anna Luyten gaat in het gesprek vooral op zoek naar wat hem verwondert, al wandelend door de herinnering aan het reizen door Oost-Europa.

Johan de Boose is als auteur bekend van onder andere zijn veelgeprezen romans ‘Dondersteen’ en het bekroonde ‘Het vloekhout’. Hij schrijft theater voor o.a. Jan Fabre en Luk Perceval.

Enkele van zijn columns: Twee dagen na het uitbreken van de oorlog ‘Rusland, waar snel je heen?’. https://www.standaard.be/cnt/dmf20220225_97534229,, En nog over Rusland in de oorlog ‘De Revolutie van de overgrootmoeders’ https://www.standaard.be/cnt/dmf20220311_96631896 . Over één van de grootste Europese theaterpersoonlijkheden Tadeusz Kantor (De Boose werkte met hem samen als vertaler en assistent) https://www.standaard.be/cnt/dmf20221214_98078797

Zoals gewoonlijk ontvangt ‘De school van Gaasbeek’ jullie warm en nu nog iets bijzonder want met een Nieuwjaarsdrink! Je kan gratis deelnemen aan ‘Anna en de Veldverslagen’. Je kan zonder reserveren komen al is een berichtje ‘dat je er bij zal zijn’ op info@deschoolvangaasbeek.eu altijd prettig.

Het voorjaar van de Veldverslagen

Nog voor de zomermaanden komen in De School van Gaasbeek drie hedendaagse artistieke stemmen op bezoek. In de reeks ‘Anna en haar Veldverslagen’ ontvangt Gaasbeek residente Anna Luyten de theatermaakster Lisaboa Houbrechts op 9 mei, de curator en kunsthistorica Katrien Lichtert op 5 juni en kunstenaar Obi Okigbo op 26 juni. De drie genodigde dames brengen zeer bijzonder volk mee. Zij komen met Pieter Bruegel, Albrecht Dürer en Jan Van Eyck.

Schrijfster, filosofe en journaliste Anna Luyten is resident in de School van Gaasbeek. In de reeks ‘Anna en haar Veldverslagen’ gaat zij in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen.


‘Anna en de Veldverslagen/2’, Lisaboa Houbrechts in gesprek met Anna Luyten op maandag, 9 mei om 19.30!

Schrijver en regisseur Lisaboa Houbrechts verovert in snel tempo de internationale podia met haar vernieuwende theaterwerken en operaregies.

Ze is een graag geziene gast in de School van Gaasbeek. Al in 2014, nog voor ze in 2016 afstudeerde als master drama aan het KASK, was ze te gast op het September Festival. Ze is blijven komen.

De voorbije maanden schreef ze in de school van Gaasbeek aan drie nieuwe werken die vanaf volgend jaar in België, Frankrijk en Polen te zien zullen zijn. Wie haar prachtige toneelstuk ‘Bruegel’ waarin ze Dulle Griet alle eer aan doet, nog wil zien kan dat op 17 mei 2022 in Toneelhuis in Antwerpen, of later in Parijs.

Lisaboa Houbrechts smeedt in haar theaterwerk zang, live muziek, dans, beeldende kunst en poëzie samen tot een zinnelijk geheel.

Tijdens “Anna en haar veldverslagen”, gaan Anna Luyten en Lisaboa Houbrechts in gesprek over Bruegel, Gaasbeek, en hoe mensen die niet gehoord worden een stem te geven. Lisaboa Houbrechts zal een inkijk bieden in haar toekomstige werk ‘Vake poes, of Hoe God verdween’ en ‘Medea’ en fragmenten uit haar stukken voorlezen.


‘Anna en de veldverslagen/3’ Katrien Lichtert in gesprek met Anna Luyten op zondag, 5 juni 2022 om 17.00.

De zestiende -eeuwse reizende kunstenaar-ondernemer Albrecht Dürer tekende onderweg de dieren die hij zag, de gewaden die de vrouwen droegen, de landschappen die hij doorkruiste en schreef zijn gedachten en ervaringen nauwgezet op.

Anna Luyten spreekt met Katrien Lichtert over de verhalen van door het landschap trekkende zestiende -eeuwse kunstenaars als Dürer en Bruegel en reisdagboeken.

Katrien Lichtert is schrijver, kunstwetenschapper en curator van kunsthistorische projecten.

Ze weet als geen ander het publiek in de voetsporen te brengen van de kunstenaars die ze met haar grondige blik bestudeert. Haar onderzoek is vooral gericht op de cultuur in de laatmiddeleeuwse en Vroegmoderne Zuidelijke Nederlanden.

Met een proefschrift over de zestiende -eeuwse schilder Pieter Bruegel de Oude en zijn voorstelling van het landschap, promoveerde ze in 2014 tot doctor in de kunstwetenschappen. In het boek “Voorwerp van gesprek, de wereld van Bruegel”, gaat Lichtert dieper in op een van Bruegels meesterwerken ‘Strijd tussen Carnaval en Vasten’.

Later publiceerde ze “Adriaen Brouwer. Meester van emoties”. En vorig jaar schreef ze samen met Alexandra van Dongen het boek “De Blik van Dürer. De beroemde reis van Albrecht Dürer door de lage landen. 1520-1521”. Het was Dürer ‘s laatste grote reis. In juli 1520 vertrok hij met zijn vrouw Agnes en dienstmeid Susanna vanuit zijn geboortestad Neurenberg naar Antwerpen. Pas een jaar later kwam bij terug. Op zijn terugweg passeerde hij Brussel en ontdekte een zoo van exotische dieren in het Paleis op de Coudenberg. Het leverde hem niet alleen verbazing maar ook schitterende dagboekfragmenten en tekeningen op.


‘Anna en de veldverslagen/4’ Obi Okigbo in gesprek met Anna Luyten op zondag 26 juni 2022 om 17.00.

Genezende verhalen vertellen met haar grote beeldende kracht. In visueel werk oude verhalen hervertellen, steeds opnieuw. Het landschap van haar jeugd blijvend wakker houden en oproepen. Dat is de grote kracht van kunstenaar Obi Okigbo.

Anna Luyten spreekt met de Nigeriaanse kunstenaar Obi Okigbo over het levend houden van herinneringen en de velden van het geheugen.

Okigbo werd geboren in Nigeria, studeerde architectuur in Oxford, kwam na haar studies naar Brussel en legde zich de jongste jaren steeds meer toe op beeldende kunst. Ze leeft tussen Brussel en Nigeria. In december werkte ze een paar weken in De School van Gaasbeek aan een uitbreiding van haar kunstwerk “Mystic Lamb”.

Het is een installatie gebouwd uit tekeningen in inkt en stift, schilderijen, klassieke weefsels, zijde …waarin ze via een verwijzing naarhet Lam Gods van Van Eyck een ode brengt aan de mensen uit haar leven.

In 2005 stichtte ze de Christopher Okigbo foundation die onderzoek doet naar het werk van haar vader en dichter Christopher Okigbo. Zijn poëzie is wereldwijd zeer gewaardeerd en gekend. Hij stierf in 1967, terwijl hij vocht in de Biafra oorlog voor onafhankelijkheid.

Anna Luyten vertaalde in samenspraak met Obi Okigbo enkele van zijn gedichten uit de in 1971 postuum verschenen verzamelbundel “Labyrinths, with Path of thunder”. Samen met Obi Okigbo leest ze enkele van zijn gedichten en gaat ze dieper in op de beeldende kracht van Obi’s installaties en “de horizon van het onbekende”.

‘Je kan gratis deelnemen aan ‘Anna en de Veldverslagen’. Je kan zonder reserveren komen al is een berichtje ‘dat je er bij zal zijn’ op info@deschoolvangaasbeek.eu altijd prettig. ‘Er zijn drankjes en ander lekkers ter beschikking.’



‘Eindelijk weer een vriendenavond’! 28 juni 2022! Noteer de datum in je agenda!

En eindelijk kunnen we terug een ‘vriendenavond’ organiseren! Dat doen we op dinsdag, 28 juni met de Brassband Bacchus! Lenniks talent in de weer voor ‘De School van Gaasbeek’. Binnenkort komt er een uitgebreidere nieuwsbrief over deze ‘eindelijk weer een vriendenavond’. Mocht je nu al vriend willen worden van ‘De School van Gaasbeek’ kan dat hier.


Op 22 november om 20.00 is er ‘Soirée d’études’ van choreograaf Cassiel Gaube.

Hij werkte tijdens een lange residentie in Gaasbeek aan dit unieke werk. Intussen bracht choreograaf Cassiel Gaube zijn ‘Soirée d’étude’ al in première. En kon het zeer succesvol optreden in Oostende, Brugge, Marseille, Parijs …! Ook hij draagt de naam ’De School van Gaasbeek’ het land rond en de grenzen over. Het wordt noch een sterker internationaal gewaardeerd waarmerk bij de kenners. Cassiel Gaube verkent samen met twee dansers uit het milieu van de street dance, de rijke bewegingen, grooves en attitudes van de house dance, een dansstijl die in de clubs van Chicago & New York ontstond in de vroege jaren ‘80. Choreograaf Cassiel Gaube danst zelf in ‘Soirée d’études’ met dansers Federica ‘Mia’ Miani en Diego ‘Old Sweet’ Dolciami.

Wil je erbij zijn op 22 november 2021 om 20.00 stuur een bericht naar info@deschoolvangaasbeek.eu


 

En op 5 december 2021 om 17.00 gaat eindelijk de reeks ‘Anna en de veldverslagen’ van start met auteur Chris De Stoop .

Wat we eerst wilden starten in het najaar van 2020 al, pakken we nu eindelijk op. Schrijfster, journaliste, filosofe Anna Luyten is vaste resident in De School van Gaasbeek. Ze denkt, doet, maakt en schrijft er geregeld met haar studenten van de toneelacademie van Maastricht en de beeldende kunststudenten van KASK, school of arts Gent. Maar vooral voert ze er een onderzoek naar het nieuwe ‘wandermotief’, dwalen en wandelen, zoeken en denken vanuit en in de periferie. Een onderzoek dat uitmondt in een reeks fictieve, filosofische en performatieve essays. Met haar beginnen we een nieuwe reeks van speciale momenten: ‘Anna en de veldverslagen’.  Op haar eerste in de reeks op 5 december om 17.00 converseert ze met auteur Chris De Stoop over het boerenleven en onder meer, zijn nieuw bijzonder ‘Het boek Daniël’.

‘In een uithoek van het land, waar het platteland nog enigszins standhoudt, brandt de oude vierkantshoeve van Chris de Stoops oom Daniel af. In het puin wordt het lijk van de bejaarde boer aangetroffen. In de daaropvolgende weken wordt een jeugdbende opgerold, die ervan verdacht wordt Daniel vermoord te hebben.

De Stoop, geschokt door de dood van zijn oom, pleit zelf namens de familie in de rechtszaak. Na het proces gaat hij nog een stapje verder: hij gaat de confrontatie aan met de jonge daders.

In Het boek Daniel vertelt hij op aangrijpende wijze hoe twee verschillende werelden samenkomen. Hij zoekt gerechtigheid voor een oude boer voor wie niemand nog wil opkomen, maar ontrafelt ook wat er broeit in hangjongeren die lak hebben aan alles en iedereen.

Een liefdevol, meeslepend en waargebeurd verhaal – een oefening in empathie die nog lang in het hoofd van de lezer zal nawerken.’

Chris de Stoop stond met zijn ‘Het boek Daniël’ op de shortlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2021.

Wil je erbij zijn op 5 december om 17.00 stuur een bericht naar info@deschoolvangaasbeek.eu



‘Anna en de veldverslagen’

Anna Luyten, in residentie, werkt gestaag verder aan haar ‘Anna en de veldverslagen’: een essayistisch en wandelend onderzoek met vele soorten ontmoetingen op dwaalwegen. We maken dit onderzoek in 2021 tastbaar in een happening met theater, performances, film en tentoonstelling. Maar vooralsnog (begin 2021) gaat dit ietwat anders, haast even boeiend. Met verschillende video’s, geboren in Gaasbeek en gedragen over de hele wereld. Onze resident Anna Luyten is dit jaar gastprofessor aan de befaamde University of the arts, London (UAL). Samen met de Duits Belgische scenograaf Anne Habermann (hoofd scenografie en kostuumafdeling aan de Toneelacademie Maastricht) ontwikkelde ze de workshop ‘identity of a place’. Anna Luyten legde de door corona terug naar Bejing verhuisde UAL kunststudente Eilyn Cheung een getekend plannetje voor van haar dagelijkse wandeltocht in Gaasbeek. Cheung volgde dat plan maar dan in Beijing. Zo volgde er een kettingreactie van studenten die elkaars wandelrichting volgden maar in een heel ander deel van de wereld. Vanuit De school van Gaasbeek doceerde Anna digitaal wat dwalen kan betekenen en hoeveel manieren er zijn om verslag uit te brengen van een veld. Dat resulteerde in filmpjes die studenten samen maakten, ook al zaten ze verspreid over de hele wereld: Frankrijk, Letland, Schotland, Engeland, Korea, China, …Januari 2021

Anna Luyten schreef hierover een tekst, een gedicht aan de voorzitter van
De School van Gaasbeek, Hugo De Greef

Beste Hugo,

Gaasbeek, kijkend door het venster

Zicht op de weiden,
Dan op wandel, langs de kerk, het kasteel, dieper het veld in
iedere dag opnieuw

Kijkend door een ander venster
het kader rond een computerscherm
En in het kader van een onderzoek naar het dwalen als discipline
Frames loslaten
Er lichtinvallen van maken

Zicht op intieme werelden
Was die te drogen hangt
Studentenkamers
Een gitaar aan de muur
Afwas die wacht
Vaak biedt het bij anderen naar binnen mogen kijken
een uitzicht

Wij zaten verspreid over de aardbol
Wij zaten ieder in ons landschap
Wij zaten ieder in onze kamer
Tijdens de lockdown
We gingen alleen naar buiten
We volgden de lijnen van een pad
De pogingen van een ander
om overeind te blijven

Eilyn Cheng uit Bejing volgde mijn pad,
in plaats van rechts te gaan de Donkerstraat in, liep zij rechts een drukke weg in Bejing op
En zo legden wij de getekende ‘overlevings’-wandelroute van een ander
op onze eigen landkaart
Kwamen we op plekken die ons nog nooit opgevallen waren
Maakten twintigers verspreid over de aardbol
Ieder in onze kamer
Ieder in ons landschap
Een nieuwe wereld

Dank om hier in Gaasbeek zoveel werelden te ontdekken

(In de workshop Identity of a place, framing the view, doceerden en dwaalden de Duits-Belgische scenografe Anne Habermann en Anna Luyten een week lang met studenten van het befaamde University of the Arts college Londen, door hun stad of platteland. Ze maakten en spraken digitaal met elkaar af en spoorden elkaar aan de wereld te onderzoeken. Sommigen spraken voor het eerst in weken met een onbekende, anderen verkenden hun grenzen door plekken op te zoeken zonder dat ze er iets te zoeken hadden. Een project ism University of The Arts, London, Wimbledon Theatre design – School of Arts, Gent- Toneelacademie Maastricht. Dank aan Lucy Algar en Sophie Jump)

1. In “The Unexpected”

Zij maakten foto’s en filmpjes en geluidsopnames tijdens hun eenzame wandeling. Ze bleven stilstaan bij een plek die de ander op zijn of haar wandelroute met een kruisje had aangeduid.
Zo keken ze met de ogen van een ander naar hun eigen wereld, vielen er opeens details op. Zij sponnen ieder een draad en weefden er één na één een vertelweefsel van.

Henry Fong, Londen, Engeland
Ieva Ievina, Kuldiga, Letland
George Buxton, Ormskirk, Engeland
Sonya Smullen, Glasgow, Schotland

2. Framing The view,

Een detail, een huis, een vreemde straathoek, het was hun opeens tijdens deze wandelingen opgevallen. Ze onderzochten de diepere lagen van een plek n en vonden bij onbekenden de kennis die hen dichterbij hun eigen wereld bracht.

George Bennett, Wimbledon, Engeland
Geonkuk Chang, Changwon, Zuid-Korea
Siyang Yu, Beijing, China
Dakshini Niathapala, Ilford, Essex, Engeland

3. A conversation of journeys

Tijdens de wandelingen op verschillende locaties maakten ze foto’s. Uit die collectie van elkaars foto’s van eenzame wandeltochten, maakten ze één ingebeelde gemeenschappelijke tocht.

Constance Comparot , Versailles, Frankrijk
Isabelle Frost, Essex Engeland
Nicole Johnston, , London, Engeland
Lora Li, London, Engeland


 

TREES OUTSIDE THE ACADEMY een tentoonstelling van Steven Fillet.

De Vlezenbekenaar Steven Fillet, hij woont op de grens van Vlezenbeek en Gaasbeek in het domein Groenenberg, presenteert zijn werken in de tentoonstelling

‘Trees outside the academy’.

Voor de tentoonstelling werd Luk Lambrecht als curator aangetrokken. En plots, Luk Lambrecht kreeg net de ULTIMA prijs 2021 voor beeldende Kunst van de Vlaamse Gemeenschap. Een heel terechte erkenning.

ULTIMA prijs 2021 voor Beeldende Kunst uitgereikt door de Vlaamse Gemeenschap: Luk Lambrecht!


Luk Lambrecht zegt over het werk: ‘ Steven Fillet is een bewust natuurmens die leeft op de cadans van de seizoenen en daaraan kunst-productie verbindt die als een fraaie echo speelt met de geciteerde realiteit. … De tentoonstelling in de School van Gaasbeek is een eerste publieke focus op zijn werk waarin zichtbaar wordt hoe hij de natuur ervaart, gade slaat en vervolgens converteert in werk dat in se zijn gevoelens ontdoet van romantiek en gratuite co-ervaringen rond het vandaag redelijk ontweken begrip ‘schoonheid’.

de Kunstenaar als de Natuur.

Verder duidt Luk Lambrecht de tentoonstelling als : ‘ De natuur of wat ervan overblijft onder druk van economie-eco spanningen,  is een affiniteit die de kunst blijft beroeren/vervoeren. De natuur als de matrix van alle logica; de natuur als eb en vloed bij het lijfelijk aanschouwen en aanvoelen van de tijd via het aan- en wegspoelen van de jaar-getijen  stond altijd in de belangstelling van de kunst en haar kronkelige geschiedenis.

Kunst verslingert zich niet zelden in en zelfs met de natuur als een organische manier van fixeren van existentiële vraagstukken die nauw gelinkt zijn aan de individuele mens en evenzeer aan het samen-leven die het particuliere leven navigeert en vandaag meer dan ooit conditioneert en disciplineert.

De natuur ‘ligt’ in de touwen en wordt ‘stuiptrekkend’ geconserveerd via handige ingrepen die de natuur als een verre echo laat worden in zakelijk en wetenschappelijk goed ‘beheerde’ parken en veelal inkom-betalende ‘natuur-reservaten’.

Van 11 juni tot 11 juli 2021. Elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.00. in De School van Gaasbeek. 

JE KAN DE TENTOONSTELLING VEILIG BEZOEKEN. ER WORDT TELKENS EEN BEPERKT AANTAL TOESCHOUWERS TOEGELATEN  IN DE BINNEN RUIMTEN. DAT VORMT GEEN ENKEL PROBLEEM. EEN DEEL VAN DE TENTOONSTELLING IS IN OPENLLUCHT. JE KAN DUS RUSTIG JE BEURT AFWACHTEN OM BINNEN DE WERKEN TE GAAN BEKIJKEN. ER IS BUITEN OOK EEN GEZELLIG TERRAS OP VEILIGE WIJZE GEORGANISEERD MET BEDIENING.  

 

In het najaar toont De School van Gaasbeek verschillende werken van residenten! Een performance ‘Now she turns her head to the right but that means nothing’ van Myrthe Van Der Marke, ‘Soirée d’études’ van choreograaf van Cassiel Gaube, ‘Boerenpsalm’, een theatervoorstelling van Martha Balthazar. Ook de reeks ‘Anna en haar veldverslagen’ van Anna Luyten (vorig jaar uitgesteld) wordt zeker opgestart.

HOU ONZE NIEUWSBRIEF IN DE GATEN VOOR ALLE DETAILS

 



PoëzieZondag met ‘De Dichters van Villa Voortman’ en DW literair tijdschrift op 5 september om 16.00.

Inmiddels is de Septemberse PoëzieZondag van De School van Gaasbeek een traditie. In de voorbije zes edities kwamen al de grootste en fijnste dichters uit ons land langs. Een ongeziene rij talenten. Dit jaar wordt een hele bijzondere toevoeging aan het rijtje.

PoëzieZondag presenteert de dichters van de Gentse Villa Voortman.

Villa Voortman is een plek waar mensen met de complexe problematiek dubbeldiagnose dagelijks welkom zijn. De focus ligt op ontmoeten, en hun bijzonderste oogmerk is samen op pad gaan binnen de zorg, met als toegevoegd bindmiddel de mogelijke ontwikkeling van diverse creatieve toepassingen.

Op zondag 5 september komen vier Villa Voortman dichters naar Gaasbeek.

De presentatie in Gaasbeek gaat gepaard met het verschijnen van het herfstnummer van het literaire tijdschrift DW B (Dietsche Warande & Belfort). Ook in deze DW B-editie wordt de brug gelegd naar onverwacht ontmoeten. Villa Voorman daagt er vier zeer diverse personen uit om elk in gesprek te gaan met een dichtende Voortman of hoe wederzijdse inspiratie kan leiden tot een kleine literaire gebeurtenis. En waar de fantasie tussen verschillende werelden tot iets nieuws kan leiden.

In onze regio kennen we ook de bijzondere instelling Zonnelied. Ook zij organiseren op verschillende locaties in het Pajottenland (waaronder Eizeringen en Roosdaal) al jaren creatieve ateliers. Zonnelied is partner in de presentatie van de Villa Voortman dichters in Gaasbeek.

Op 5 september om 16.00 ‘De Dichters van Villa Voortman’ in samenwerking met DW B en Zonnelied.

http://villavoortman.be/nl/home
https://www.elkedagboeken.be/dw-b
https://www.zonneliedvzw.be

Ticket: 8,00 €

De PoëzieZondag wordt gesteund door de Marnixring Land van Pajottenland en De Vrienden van De School van Gaasbeek.

Nog over Villa Voortman:

Villa Voortman werkt niet oplossingsgericht maar verbindend. De bezoekers* zijn zowel deelnemer, (mede)bedenker of initiatiefnemer, hun stem is doorslaggevend. Villa Voortman faciliteert de initiatieven die vanuit een interne dialoog ontstaan en kanaliseert de waardevolle ideeën op weg naar een mogelijks resultaat.

De weg ergens naar toe is even spannend als het resultaat dat daaruit kan ontstaan. In dit opzicht is het een zoekende gemeenschap waar creativiteit en artistiek realisatie als meerwaarde geldt.

Er ligt geen specifieke methodiek voor, geen gerichte terapeutische strategie, de voornaamste missie is het aanbieden van een vrije- en open ruimte om samen te komen, waar dingen kunnen ontstaan, met als meerwaarde het generen van een evenwaardige samenwerking met externe kunstenaars.

Zo is Villa Voortman geen besloten gemeenschap, wil dus ook niet aan de zijlijn staan noch als een soort doelgroep worden gekwalificeerd, het wil als volwaardige partner actief deelnemen aan alles wat op het brede artistiek-cultureel terrein kan ontstaan. Een dialoog met kunstenaars of andere merkwaardige mensen zijn daarvoor het aanknopingspunt. Vormen van samenwerken kunnen zich ontwikkelen op verschillende niveau’s, op diverse terreinen, vanuit alle mogelijke artistieke disciplines, stijlen, vormen en gedachten.

Kunstenaars, artistieke ondernemingen, gezelschappen of collectieven kunnen Villa Voortman bevragen en voorstellen formuleren tot samenwerken. Villa voortman op zijn beurt kan mensen met een creatieve ziel inviteren en dus tot samenwerken stimuleren voor specifieke concepten, projecten of plannen op langere termijn.

De werken van Villa Voortman worden gepresenteerd op dezelfde scène waar het werk van andere kunstenaars ontstaat, dit is een principe.

In het prachtig uitgegeven poëzieboek van Villa Voortman ”Wanneer ik schrijf naar een ander schrijf ik naar mijzelf” bijvoorbeeld  hebben 10 fotografen evenveel portretten gemaakt  van 10 schrijvende bezoekers.

Ook voor deze DW B editie wordt de brug gelegd naar onverwacht ontmoeten. Villa Voorman daagt vier zeer diverse personen uit aan om elk in gesprek te gaan met een dichtende Voortman, vanuit deze dialoog  krijgen we een bijzondere kijk op wat tussen specifieke mensen kan ontstaan, hoe wederzijdse inspiratie kan leiden tot een kleine literaire gebeurtenis, waar de fantasie tussen verschillende werelden tot iets nieuws kan leiden.

Bezoeker Pete drukt het als volgt uit: ‘Villa Voortman is een kwetsbare gemeenschap, niet exodisch, maar normale mensen met bijzondere zware pech. Inspirerend en hoopgevend.

*De mensen die tot Villa Voortman behoren worden bezoeker genoemd.


Chris De Stoop, bij het verschijnen van zijn nieuwste publicatie Het boek Daniël,  op bezoek in De School van Gaasbeek en in gesprek met Anna Luyten.

Op  19 oktober 2020 om 20.00 in De School van Gaasbeek

Schrijfster, journaliste, filosofe Anna Luyten is vaste resident in De School van Gaasbeek. Ze denkt, doet, maakt en schrijft er geregeld met haar studenten van de toneelacademie van Maastricht en de beeldende kunststudenten van kask, school of arts Gent. Maar vooral voert ze er een onderzoek naar het nieuwe ‘wandermotief’, dwalen en wandelen, zoeken en denken vanuit en in de periferie. Een onderzoek dat uitmondt in een reeks fictieve, filosofische en performatieve essays. Met haar beginnen we een nieuwe reeks van speciale momenten: ‘Anna en haar veldverslagen’.  Haar eerste avond is op 19 oktober 2020 om 20.00. Zij converseert er met auteur Chris De Stoop over het boerenleven en onder meer, zijn nieuw bijzonder boek ‘Het boek Daniël’. Bekijk al het filmpje hier

‘In een uithoek van het land, waar het platteland nog enigszins standhoudt, brandt de oude vierkantshoeve van Chris de Stoops oom Daniel af. In het puin wordt het lijk van de bejaarde boer aangetroffen. In de daaropvolgende weken wordt een jeugdbende opgerold, die ervan verdacht wordt Daniel vermoord te hebben.

De Stoop, geschokt door de dood van zijn oom, pleit zelf namens de familie in de rechtszaak. Na het proces gaat hij nog een stapje verder: hij gaat de confrontatie aan met de jonge daders.

In Het boek Daniel vertelt hij op aangrijpende wijze hoe twee verschillende werelden samenkomen. Hij zoekt gerechtigheid voor een oude boer voor wie niemand nog wil opkomen, maar ontrafelt ook wat er broeit in hangjongeren die lak hebben aan alles en iedereen.

Een liefdevol, meeslepend en waargebeurd verhaal – een oefening in empathie die nog lang in het hoofd van de lezer zal nawerken.’


De School van Gaasbeek kan wegens de corona crisis slechts een beperkt publiek ontvangen. Doch veilig en iedereen houdt afstand en heeft een mondmasker.

Wil je er bij zijn op de eerste avond van ‘Anna Luyten en haar veldverslagen’ – Een gesprek met Chris De Stoop over zijn nieuw boek ‘Het boek Daniël’ op 19 oktober 2020 om 20.00:

Reserveer dan hier


‘Soirée d’études’, een nieuwe creatie van choreograaf Cassiel Gaube.

Op 31 oktober 2020 om 2020 in De School van Gaasbeek

Danser, choreograaf  Cassiel Gaube is een regelmatige resident in ‘De School van Gaasbeek’.  Hij kon er zijn erg succesvolle solo ‘Farmer Train Swirl’ voorbereiden.

Deze gaat nu internationaal en speelt op vele gereputeerde scenes van Europa. Zijn nieuwe voorstelling, Soirée d’études, creëert hij eveneens in Gaasbeek. In dit nieuwe werk, een trio, verdiept Cassiel Gaube de verkenning van House Dance waarmee hij begon in zijn solo, «Farmer Train Swirl – étude». Nu kijkt hij wat nauwkeuriger naar het relationele functie van deze dans. Elkaar benaderen als een taal, als een medium voor spel en uitwisseling, eveneens als een gemeenschappelijke ruimte van uitvinding. Hij verkent het expressieve spectrum van deze praktijk in een reeks etudes. Op 31 oktober om 20.00 kan je – als eerste – de voorstelling exclusief zien in ‘De School van Gaasbeek’.


Wil je er bij zijn bij de allereerste presentatie van de nieuwe choreografie van Cassiel Gaube ‘Soireé d’études’ op 31 oktober 2020 om 20.00:

Reserveer dan hier



De School van Gaasbeek kan wegens de corona crisis slechts een beperkt publiek ontvangen. Doch veilig en iedereen houdt afstand en heeft een mondmasker.


‘AL DE BRUEGELS’

KOM KIJKEN NAAR ALLE SCHILDERIJEN VAN BRUEGEL: GEFOTOGRAFEERD, AFGEDRUKT OP WARE GROOTTE EN TENTOONGESTELD!

Slechts één weekend, op 14 en 15 december in De School van Gaasbeek, telkens van 14.00 tot 18.00.

Wellicht hebt u al genoten van het SeptemberFestival 2019. Mogen we u nog even het programma in herinnering brengen. Kijk hier even. De fotoreportage van topfotograaf en resident Maarten Vanden Abeele is ook zeer de moeite om te bekijken. Hier. En wellicht is u Somnia niet ontgaan. De voorstelling in mei, juni 2019 in het kasteelpark van Gaasbeek van de dansschool PARTS in een choreografie en regie van Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker.

Al een mooi aanbod, toch!

Maar we doen er nog een schep bovenop. We zijn dan ook meer dan opgetogen dat we nog voor het jaar eindigt een heel bijzondere tentoonstelling ‘al de Bruegels’ kunnen aanbieden. Onze regio werd dit jaar overspoeld met prettige, originele en creatieve initiatieven naar aanleiding van de 450st verjaardag van het overlijden van Pieter Bruegel. Het is hartverwarmend hoe, tot op de dag van vandaag, zo’n belangrijke kunstenaar bij velen energie, engagement en creativiteit losmaakt. Met zijn allen hebben we kunnen genieten van de vele activiteiten in de regio.

De werken van Bruegel zelf hebben we jammer genoeg niet te zien gekregen. Begrijpelijk! Nu wil het dat De School van Gaasbeek de hand heeft weten te leggen op een verzameling foto’s van alle schilderijen van Bruegel. Elke foto werd afgedrukt op de ware grootte van de schilderij. We hebben de unieke gelegenheid om al deze schilderijen bij elkaar te brengen. Dankzij de steun van vzw De Rand. Zonder meer een exclusieve gebeurtenis slechts 1 weekend! Het zijn in totaal 39 werken! Dus haast alle nu nog gekende werken van Bruegel kunnen we in De School van Gaasbeek tentoonstellen. Lees hier de lijst van alle werken die getoond gaan worden.


Dat willen we doen op één weekend op zaterdag 14 en zondag 15 december 2019 telkens vanaf 14.00 tot 18.00! De School van Gaasbeek, Donkerstraat 32, 1750 Gaasbeek (Lennik). Inkom: 6,00 €. Kinderen gratis.


Dit kan De School van Gaasbeek U aanbieden dankzij ‘De Vrienden van De School van Gaasbeek’. Wil u zelf vriend worden dan kan dat nog. Schrijf u hier in en kom nog naar de HerfstOntmoeting 2019.

Tijd om kunstenaars te steunen! De School van Gaasbeek ontvangt dansers, acteurs, muzikanten, beeldende kunstenaars van dichtbij en heel ver het heel jaar rond. Ze zijn de nieuwe generatie en werken 0ongebonden aan hun creaties. De School van Gaasbeek verleent hun onderdak om te verblijven en te werken, echte residenties.

Toonmoment 23 januari 2019 om 20u

GOSIE VERVLOESSEM: THE HORROR GARDEN

Gosie Vervloessem (1973) onderzoekt het concept van de keuken als vrijplaats en speelterrein voor ongenode gasten door invasieve soorten te introduceren in huiselijke kring. Welke waarden liggen ten grondslag aan invasie-ecologieën en hoe worden deze waarden toegepast of ontkend bij het bakken van een appeltaart? Momenteel onderzoekt Gosie hoe invasieve soorten haar onderzoek kunnen openbreken en plaats kunnen maken voor nieuwe vormen van ontmoeting. Enkele maanden lang wandelt zij door de tuin en het archief van Plantentuin Meise om thema’s om te spitten die te maken hebben met plantenexotisme, hybriditeit, naturalisatie, …

The Horror Garden is een ‘investigative workshop’ over de relatie tussen mensen en planten en stelt een aantal belangrijke zaken in vraag. Behandelen mensen planten met genoeg respect? Voelen planten zich herkend en begrepen door mensen? Kan de relatie tussen mensen en planten de onbegrensde wederzijdse exploitatie overstijgen? Wat kunnen we leren over onszelf als we planten beschouwen als  significant other en tot welke vormen van horror kan dit leiden ? Wat gebeurt er als planten zich uit de achtergrond van onze huiskamers losrukken ? Bij het zoeken naar een antwoord op deze vragen doet Vervloessem beroep op een aantal horrorfilms waarin planten ons de stuipen op het lijf jagen. Soms vallen ze ons frontaal aan, maar dikwijls  schuilt de horror in onheilspellend wuivende takken en ritselend struikgewas. Kolonisatie loopt als een rode draad doorheen de workshop:  kolonisatie van territorium door mensen en planten, kolonisatie van organismen, lichamen en geesten, … Volgens Vervloessem zijn er drie locaties waar de menselijk-vegetale relatie tot een climax komt, d.w.z. waar de relatie tussen mens en plant een grimmige vorm aanneemt: het natuurreservaat, de plantage en de botanische tuin, plaatsen met een directe link naar een koloniaal verleden. Plaatsen, waarin de relatie tussen de mensen en planten strak afgelijnd lijkt. Althans zo lijkt het. Maar, is dat ook zo?

The Horror Garden kwam tot stand tijdens een residentie in De School van Gaasbeek. In samenwerking met De School van Gaasbeek organiseert Museumcultuur Strombeek/Gent jaarlijks 2 residenties.

Toonmoment 23 januari 2019 om 20u

FARMER TRAIN SWIRL – ETUDE

Walking is one of our fundamental ways of relating to the world, deeply engrained in our neuro-motor system. In Farmer Train Swirl – Etude, locomotion is conveyed as the empathic medium between the spectator’s and the performer’s body. The walk progressively transforms itself into complex and musical feet constellations, revealing the vast step vocabulary of House dance.

Embracing the idea that ‘choreography is a negotiation with the patterns your body is thinking’ (Jonathan Burrows), this solo aims to open up a choreographic space in which one of our most fundamental somatic skills is brought into dialogue with the rich stepping lexicon of House dance and, through this interplay, reinvented.

CASSIEL GAUBE graduated at P.A.R.T.S. in 2016. As a performer, he collaborated with Benjamin Vandewalle, Fabrice Samyn and Manon Santkin. In 2017, he was granted the Belgian VOCATIO fund to enable him to develop his own work as a choreographer. Cassiel makes work at the intersection of contemporary dance, Hip hop and Clubbing. In 2019, he is invited as artist in residence at La Ménagerie de Verre in Paris, where he will create the group piece Trails & Grooves, which builds on the research started in the solo Farmer Train Swirl-Etude.

24 januari om 20.00 

Permanent zijn er jonge kunstenaars aan het werk in De School van Gaasbeek.

Met genoegen nodigen we mensen uit om met drie van hen en hun werk kennis te maken op 24 januari 2018 om 20.00 in ‘De School van Gaasbeek’, Donkerstraat 32, 1750 Lennik: Astrid Haerens, Lenny Peeters en Elisabeth Ida Mulyani.

Gratis. Graag een mailtje naar info@deschoolvangaasbeek.eu .

MEER INFO HIER

Elisabeth Ida Mulyani

Elisabeth Ida Mulyani Is, dankzij het samenwerkingsprogramma met CC Strombeek Bever/MuseumCultuur, resident in Gaasbeek.

Op 24 januari 2018 om 20.00 presenteert ze in ‘De School van Gaasbeek’ werkt waaraan ze gedurende haar residentie werkte.

Gratis!

MEER INFO HIER

Op 13 januari 2018 om 11.00

Voor kinderen van 6 tot 12 jaar

Down the rabbit hole – JUKEBOX

Het ensemble over Juke Box: ‘ Iedereen maakt deel uit van het spel: jij en al je buren in het publiek spelen het spel gezamenlijk en Down The Rabbit Hole komt met percussie, cello en klarinet en alles wat muziek kan maken. Zo ontdekken we samen met jou de mixtape van de dag.’

As an adventurous trio we are concerned about the music of today. What is the music that we need now, in this moment? It might be different every time, depending on our mood, our company, our taste. That’s why we have to remix our soundscape everyday anew. In JUKEBOX we have the chance to make an instant composition, to assemble the perfect mixtape of the moment like a disc jockey.

Gratis!

MEER INFO HIER

Op 24 januari om 20.00

Lenny Peeters & Astrid Hearens

Twee nieuwe schrijverstalenten werkten in ‘De School van Gaasbeek’ aan hun eerste roman. Astrid Haerens schreef er aan haar ‘Stadspanters’ en Lenny Peeters aan haar roman ‘Dochter’. Op 24 januari om 20.00 komen ze over hun werk praten in De School van Gaasbeek. Anna Luyten leidt de gesprekken. Diezelfde avond praat de Indonesische kunstenares Elisabeth Ida over haar residentie in Gaasbeek en het werk dat ze creëerde.

Gratis

LENNY PEETERS

ASTRID HEARENS

Op 15 januari om 20.00

Guido Lauwaert – LIJMEN

De cultureel veelzijdige mens Guido Lauwaert komt naar ‘De School van Gaasbeek’ met zijn theatermonoloog LIJMEN van Willem Elsschot. Op maandag, 15 januari om 20.00.

In de voorstelling zit evenveel Guido Lauwaert, als de acteur die speelt als het Elsschot personage Boorman.  Vele jaren speelde hij deze voorstellingen op alle mogelijke podia in Vlaanderen en Nederland. Hij begint nu aan zijn echt allerlaatste reeks!

Inkom 12 € – Gratis voor de ‘Vrienden van De School van Gaasbeek’

MEER INFO HIER

Louis De Mey (26 april 2017)

Vanaf 2017 werkt De School van Gaasbeek samen met CC MuseumCultuur Strombeek Bever. Per jaar nodigen ze enkele residenten uit in de school. Dit jaar al Louis De Mey, architect, kunstenaar. Hij komt de resultaten van zij residentie presenteren.

Alain Franco (22 & 23 april 2017)

Water Hus (15 december 2016)

Er is steeds van alles gaande in de muziek van Walter Hus.

Op 15 december om 20.00 kan u in De School van Gaasbeek een pianoconcert bijwonen van componist en pianist Walter Hus.

Het is het eerste pianorecital van Walter Hus van een nieuwe reeks en een uitdagende verdere stap in zijn carrière.

Componist Walter Hus gaat terug de baan op met een onuitgegeven pianosolo recital waarin hij zijn meest radicale werk uit de jaren 80 en 90 onder handen neemt op een nieuwe manier, gerijpt door de tijd en de rock&roll.

Walter Hus is een componist met zin voor experiment. In de jaren 80 was hij medeoprichter, pianist en componist bij de avant-garde groep Maximalist!. Daarna wordt hij fulltime componist, krijgt heel wat compositie-opdrachten en creëert een imposant oeuvre van opera’s, kamermuziek, concerto’s, symfonische – en vocale muziek en werk voor piano. En ook schrijft hij scores voor film en videogames, speelt techno met zijn Decap orgel, speelt “power-jazz” met een groep jonge tieners, maakt strip-opera’s, … .

Walter Hus wil zich de komende jaren vooral concentreren het schrijven van nieuwe strijkkwartetten, een tweede reeks preludes en fuga’s,  een nieuwe opera…!

De School van Gaasbeek heeft het genoegen om de eerste plek  te zijn waarin hij zijn meest radicale werk uit de jaren 80 en 90 onder handen neemt op een nieuwe manier, gerijpt door de tijd en door alle muzikale avonturen uit zijn carrière. 

Walter Hus zien pianospelen is een explosieve ervaring. Hij combineert in zijn spel tegelijk brute kracht en raffinement. Er is steeds van alles gaande in de muziek van Walter Hus. Ze is gelaagd en ingewikkeld maar tegelijk ook speels, eenvoudig, vertellend en toegankelijk.

Wenst u het recital bij te wonen? Mail uw komst kort naar info@deschoolvangaasbeek.eu.