10 jaar De School van Gaasbeek

Info  –  Het Gebouw  –  De poort –   De organisatie10 jaar dSvG – De route

‘maar dat is een goed idee’  

al meer dan tien jaar De School van Gaasbeek

Sinds de zomer van 2013 leeft het oude gemeentehuis en het vroegere dorpsschooltje in Gaasbeek weer op. Als een heel aparte plek voor culturele activiteit. Apart, vanwege de rijke geschiedenis en de unieke ligging in de rurale rand rond Brussel. Initiatiefnemers Hugo De Greef, Stefaan Loeckx, Elke Janssens, Christel Simons, Hugo Van Den Driessche en Karlien Vanhoonacker besloten die plek vrij te maken voor kunstenaars. ‘De School van Gaasbeek’ was geboren. Het kreeg ‘ platform voor creatie en residentie’ als verduidelijkende ondertitel mee. Al een heel programma op zich. In essentie werd het een werkplek voor kunstenaars met residentiemogelijkheden en een omgeving voor publieke culturele activiteiten. 

Binnen een huidig uiterst dynamisch kunstenlandschap met de uit hun voegen barstende, volgelopen (Brusselse) werkplaatsen voor kunstenaars diende zich een mogelijkheid aan, atypisch binnen het bestaand aanbod en met een zeer eigen kunnen. Het engagement van de initiatiefnemers, ervaren individuen door generaties heen, duidt op een project dat zijn plaats zal verwerven in de culturele bedrijvigheid. De plek heeft een energie. Energie verspil je niet, dat zet je in om schone en goede dingen te doen.

_

Gaasbeek is een van de mooiste gemeente van Vlaanderen. Middenin het haast ongerepte Pajottenland. Gaasbeek kent geen verstedelijking en heeft haar landelijke karakter behouden. Wat nu ook zorgvuldig bewaakt wordt door kunstenaars. Het is een aantrekkingspool voor kunstenaars. De voordelen van de landelijke omgeving zijn legio, en sinds eeuwen geroemd door kunstenaars en kunstenaarscollectieven. Weg van de drukte van de stad is er stilte, rust, tijd, onthaasten. Kunst en ecologie is trouwens de nieuwe avant-garde, een eigensoortig samengaan van kunst en maatschappelijke interventie.  Het ‘platform voor creatie en residentie’ nodigt al tien jaar kunstenaars uit om door in Gaasbeek te werken hun creatie scherp te stellen. 

Als toeschouwer, als bezoeker, als lezer, … geniet je van het werk, het kunstwerk. Voor de artiest, de schrijver gaat daar het werken aan vooraf. De kunstenaar zoekt de optimale mogelijkheden om te werken en een samenleving reikt die al-dan-niet zo bruikbaar mogelijk aan.

In de kunsten zijn residenties van alle tijden. Eeuwen geleden werden kunstenaars uitgenodigd om aan hoven, in kerken of op landgoederen te resideren. Kijk maar naar de eminente kunstenaars en intellectuelen die naar het Kasteel van Gaasbeek kwamen op uitnodiging van de markiezin. Kunstenaars zijn een onlosmakelijk deel zijn van een gemeenschap. Een omgeving voedt de kunstenaar en het kunstwerk, net zoals de kunst op zijn beurt de omgeving verrijkt.

_

Op vraag van de initiatiefnemers van de nieuwe vereniging stelde de gemeente Lennik in de zomer van 2013 het voormalige gemeentehuis en het aanpalend dorpsschooltje in Gaasbeek ter beschikking met als doel er culturele activiteiten te ontwikkelen. We deden begin dat jaar het voorstel aan de burgemeester en schepenen om de gebouwen te herbestemmen. Toen de vereniging er de burgemeester op aansprak … dat de vroegere school er ongebruikt en wat verkommerd   bij stond …  waarom dan daar geen residentieplek voor kunstenaars kon van gemaakt worden reageerde ze met het stimulerende, korte zinnetje ‘maar dat is een goed idee’. We blijven deze blije bevestiging koesteren als een motiverende roep. Voor de volledigheid wel meegeven dat het voorstel in 2012 al aftastend besproken was met toenmalig schepen van cultuur Geert De Cuyper. Die zeer enthousiast reageerde en afsprak dit verder ten goede te regelen na de verkiezingen. Een andere meerderheid maakte een bestuursakkoord vanaf 2013. Dus het engagement en enthousiasme van het nieuwe gemeentelijk bestuur zowel als van de nieuwe oppositie was er meteen. Overeengekomen werd om 5 jaar, dus tot en met 2018, het project te starten, te ontwikkelen en gezicht te geven. Bij de verkiezingen van 2018 werd er door de haast identieke meerderheid de overeenkomst als verlengd beschouwd zonder dat echter de gemeente dit formaliseerde. Wel kwam er in 2022 een samenwerkingsakkoord met de gemeente Lennik, plechtig ondertekend door schepen van cultuur Johan Limbourg, met vooral de bedoeling de werking te ondersteunen en om een toekomst voor de gebouwen te onderzoeken. Gekoppeld aan een jaarlijkse steun van 5.000,00 €. 

Nu in 2024  zijn er terug gemeenteraadsverkiezingen. En is het uitkijken naar een volgende samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lennik. En vooral welke toekomst de gemeente wil uitrollen voor die aparte gebouwen in het kleine Gaasbeek.

_

Op 10 jaar gebeurt veel

Ondanks dat de School van Gaasbeek een zeer jonge organisatie is, ligt er al een mooi palmares voor. Door de organisatie van een aantal hoogstaande activiteiten, bijzonder veel residenties van nationale en internationale kunstenaars uit verschillende disciplines en regelmatig aangename publieke belangstelling.

_

De School van Gaasbeek kijkt echter terug op een veel langere en bijzonder rijke voorgeschiedenis. De school stond namelijk onrechtstreeks aan de bakermat van de zogenaamde “Vlaamse golf” die, vooral in de jaren tachtig, eerst Vlaanderen en nadien heel Europa overspoelde. Het was in dat zelfde Gaasbeekse schooltje dat in 1978 “Schaamte vzw” werd opgericht, de organisatie die later- in 1986- zou opgaan in Kaaitheater. Pat Van Hemelrijck, Josse De Pauw, Luc Desmet, Eric De Volder, Dirk Pauwels, Anne Teresa De Keersmaeker en Jan Lauwers waren bij het begin van hun carrière lid van de vereniging. Zelfs Jan Decleir was een tijd een gewaardeerd lid! De meeste van hen hebben toen in het schooltje gerepeteerd, vergaderd. Op de speelplaats ging einde mei 1978 de eerste voorstelling ‘Radeis wegens Ziekte. Theater zonder veel cinema’ in première van het inmiddels legendarische gezelschap Radeis. In 1986 werd de vereniging geherstructureerd tot het huidige Kaaitheater.

De rest is geschiedenis.

Ondanks het feit dat ‘De School van Gaasbeek zeker geen historische pendant van “Schaamte vzw” wil zijn en dat ook niet is, wordt de historische verbinding bij de opstart wel gemaakt om de huidige werking te versterken en om betrokkenheid, dialoog en wederzijds engagement tussen meer ervaren en jongere generaties kunstenaars te integreren. De aanwezigheid van Hugo De Greef als voorzitter van de raad van bestuur en Hugo Van Den Driessche als lid van de raad van bestuur zal er ook voor zorgen dat er een historische link tussen beide ‘tijdperken’ kan worden gelegd en levendig blijft. Dat wordt zeer tastbaar in het jaarlijkse SeptemberFestival. Dan brengen we ‘ervaring en vernieuwing’ samen. En dat lukt. In elke editie van het SeptemberFestival was het opvallend hoe ook het publiek geniet van de ervaring én van, wat soms al wat moeilijker ligt, de vernieuwing.

_

De residentie en de werklokalen werden al die jaren druk gebruikt. Kunstenaars, jonge kunstenaars, uit de dans, het theater, de muziek, de beeldende kunst, de literatuur, … vullen de ruimten! De residenties blijven de essentie van het werk. Vooral gaat ‘De School van Gaasbeek’ selectief in op vragen voor residenties. Dit alles verklaart dat het er nogal druk is. Elke dag, in die voorbije tien jaar, en dit vanaf dag één waren er wel kunstenaars aan het werk.

Tot op de dag van vandaag zijn dat er al in totaal 226kunstenaars komen werken, creëren, optreden, ….! Ze komen uit alle hoeken van de wereld.

‘De School van Gaasbeek’ kende doorheen de jaren enkele vaste residenten: filosofe schrijfster journaliste Anna Luyten, fotograaf Maarten Vanden Abeele, danser en choreograaf Cassiel Gaube.

‘De School van Gaasbeek’ werkte in die jaren nauw samen vele partners. Met MuseumCultuur Strombeek/Gent,  de dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker PARTS,  studenten van de kunstscholen KASK (Gent), de Pianofabriek, de Toneelschool Maastricht, Pianofabriek, het Kasteel van Gaasbeek, …! 

Intussen breidt de residentiewerking zich uit. Sinds 2023 is er ‘Hermitage’, de nieuwe plek in het kasteelpark van Gaasbeek. Ons aangeboden door het Kasteel van Gaasbeek. In samenwerking met hen wordt het een residentie als ‘ één plek, één jaar, één kunstenaar, één creatie’. Stefan Hertmans was de eerste kunstenaar die er een jaar kon werken aan zijn roman Dius.

Vanaf het najaar 2024 kan De School van Gaasbeek beschikken over  nog een nieuwe residentie ‘de kamer op het kasteel’ in het Kasteel van Groenenberg. Met de ‘Hermitage’ en ‘de kamer op het kasteel’ wordt verder gewerkt aan een regio als ‘landschap voor kunstenaars’.

_

De informele vereniging ‘De Vrienden van De School van Gaasbeek’ kwamen er in 2016 op initiatief van Piet Van Waeyenberge, geëngageerde inwoner van Gaasbeek. Hij was voorzitter van ‘De Vrienden van De School van Gaasbeek’ van 2016 tot in 2019 zijn zoon Thomas die taak overnam. Sinds 2016 organiseren ‘De Vrienden van De School van Gaasbeek’ de jaarlijkse VriendenAvond. Ondertussen kenden we al zeven ‘VriendenAvonden’. Dat was vier jaar lang met het ZomerConcert in het kerkje van Gaasbeek, warme momenten waar we de vrienden een uitzonderlijk concert kunnen aanbieden. In 2016 was dat met Jos van Immerseel, in 2017 met Jos van Immerseel en Ayako Ito. In 2018  konden de vrienden genieten van BLindman [sax] & Eric Sleichim. En in 2022  van Bacchus Brassband. In 2019 werd er als VriendenAvond een Breugel tentoonstelling georganiseerd ‘Al de Bruegels’ in de klaslokalen. 

In 2023 was er het ZomerTheater met de voorstelling ‘Wortels’ van Bruno Vanden Broeck. En in 2024 wordt de VriendenAvond een avond in het SeptemberFestival met Jan De Smet, solo.

In de loop van de jaren zijn er 284 vrienden voor één of meerdere jaren aangesloten geweest. De financiële steun van al die vrienden die ‘De School van Gaasbeek’ hierdoor kan samenbrengen is één van de pijlers geworden om de werking sowieso mogelijk te maken. Maar naast dat ‘nodige geld’, het optreden zelf en de steun is de VriendenAvond telkens een aangenaam samenzijn én een moment van ontmoeting.

‘De School van Gaasbeek’ wordt ook gesteund door mecenaat. Zo zijn Thomas Van Waeyenberge en Piet Vanthemsche al jaren mecenas van de ‘de school’. Er is een derde anonieme mecenas  die jaarlijks de werking mee ondersteund.

Verder krijgt ‘de school’ een sterke steun van de MarnixRing, land van Gaasbeek. Een drietal jaren kwam er ook steun van de ‘Orde vanden Prince, Pajottenland’.

_

Met het jaarlijks SeptemberFestival is ‘De School van Gaasbeek’ het meest zichtbaar. In 2024 kennen we al de 10de editie. In het festival brengen we jonge talenten, meestal residenten uit het jaar, samen met ervaren grote namen uit de wereld van de kunsten. Grote namen én nieuwe talenten speelden op het festival stukjes ongekend werk, aanpassingen van bestaande dingen, verrassingen, … . Doorheen de tien edities kwam een eminente schaar aan kunstenaars langs. 

Sinds de tweede editie, 2015, is er elk jaar van het SeptemberFestival de PoëzieZondag samengesteld in een samenwerking met Sigrid Bousset. Zo kwamen al de grootste dichters en dichteressen uit ons land naar Gaasbeek. Ook al een indrukwekkende lijst. Telkens met de steun van het PoëzieCentrum.

Voornamelijk Vlaamse maar ook buitenlandse kunstenaars schoven aan tijdens de SeptemberFestival dagen.  Het dorpje, bevolkt met kleurrijke en enthousiaste gasten, werd er haast vrolijker door. Grote namen én nieuwe talenten speelden op het festival stukjes ongekend werk, aanpassingen van bestaande dingen, verrassingen, …! 

En het festival is een aardig en laagdrempelig aanbod voor de mensen van Gaasbeek en Lennik. ‘De School van Gaasbeek’ kon iets teruggeven … én de werking een publieke dimensie geven.

_

Toen Isabel Lowyck als directeur op het Kasteel van Gaasbeek in 2023 kwam wou ze direct samenwerken met De School van Gaasbeek. We wouden niets liever. En het eerste projecten kwamen er al snel: samenwerken met SeptemberFestival, de EgmontLezing en het residentiehuisje de Hermitage. Maar ook een nieuw winters gebeuren ‘WinterGloed’. In 2023, de eerste editie.

Deze prille samenwerkingen zit bol met plannen voor de komende jaren. 

_

In die jaren, en voor de komende jaren, is het gebouw zelf – de vroegere dorpsschool én het voormalig gemeentehuis – een uitdagend en stimulerend project geworden. Verbeteringen in 2017 moesten meerwaarde creëren. Paul Robbrecht van architecten Robbrecht-Daem werd aangesproken en bereid gevonden om de hernieuwing van de speelplaats, de speelplaatsmuur, de speelplaats verlichting … en een nieuwe schoolpoort te ontwerpen. Samen met de gemeente Lennik werden de werken uitgevoerd. Vandaag kan je genieten van de hernieuwde speelplaatsmuren en vooral de opvallende, zeer fijne volledig nieuwe speelplaats. Ook het groen – gesponsord door Ruisbroek Droomt – werd aangeplant en de delicate, zeer fijne plaatsing van de verlichting is er. De gemeente Lennik investeerde niet alleen een mooi budget, de technische ploegen van de gemeente Lennik voerden uit. Het blijft aangenaam om de medewerkers van de gemeentelijke diensten extra gemotiveerd te weten om aan uitzonderlijke en mooie dingen te werken. Het sluitstuk werd de nieuwe schoolpoort. Een uitzonderlijk ontwerp van Paul Robbrecht. Deze werd in 2017 officieel geopend. Een architecturaal meesterwerk verrijkt nu de school en het dorpsplein van Gaasbeek. De schoolpoort konden we financieren met de steun van de privépartners Piet Van Themsche en Piet Van Waeyenberge. Belangrijk daarbij is de zeer welgekomene steun die we kregen van minister van cultuur Sven Gatz. De gehele verbetering en de architecturale meerwaarde die we kunnen realiseren wordt dus mogelijk door een unieke samenwerking van de vzw met de Gemeente Lennik, privé partners en de Vlaamse Overheid.

Architect Paul Robbrecht over de schoolpoort : ‘ … Een gebaar dat streeft naar openendedness en het hybride, naar het toelaten van het andere en veranderlijke. Geen omheining maar huid die De School als residentieplek een nieuw gezicht geeft; “In de vormgeving van de poort herken je een soort van dansen, schrijven, zingen en tekenen. Hier huizen kunstenaars.” .

Ondertussen moeten we vaststellen dat de gebouwen versleten zijn. De kosten voor verwarming en onderhoud zijn niet meer te dragen. ‘De School van Gaasbeek’ zal daarom vanaf 2025 niet langer de vaste gebruiker van de gebouwen zijn. De gemeente Lennik zal van dan af het gebouw terug zelf beheren. ‘De School van Gaasbeek’ wil het gebruiken op punctuele momenten en voor specifieke activiteiten. Maar het bestuur van ‘De School van Gaasbeek’ heeft dit wel gekoppeld aan een toekomstvisie. De wens blijft om deze plek verder uit te bouwen als een culturele site. Vandaar dat ‘De School van Gaasbeek’ de gemeente aangeboden en uitgenodigd heeft samen te werken aan een toekomst. Het is wachten op het nieuwe bestuur na de verkiezingen van oktober 2024 om hier al dan niet invulling aan te geven. We gaan er vanuit dat die toekomst er is vanuit de spirit ‘’maar dat is een goed idee’.

_

In de beginjaren heeft ‘De School van Gaasbeek ‘ af en toe genoten van een overheidssteun van de Vlaamse Regering. Vooral tijdens het ministerschap van Joke Schauvliege. Daarna steunde de Provincie Vlaams Brabant even. In navolging van een akkoord om de culturele bevoegdheden van de provincies over te dragen aan steden en de Vlaamse overheid steunde de minister van Cultuur Sven Gatz vanaf 2018 ook de werking van ‘De School van Gaasbeek’ met een subsidie. Dit tot 2020. Nadien kwam er geen steun meer van de overheid. We maakten vele dossiers en deden vele aanvragen. Edoch. De School van Gaasbeek is blijkbaar én te specifiek naast de bestaande decretale regelgeving én te klein om landelijk te wegen binnen het beleid én te ver van vermeende hedendaagse accenten én teveel verwant met het oude. Ook raken de adviserende organen lang niet meer de totale realiteit van het kunstenveld. Een te fragmentarische kennis en kunde van commissieleden en ambtenaren, gebed in een maatschappelijk te beperkend gedwongen discours, versmald het wel ondersteund kunstenveld. De School van Gaasbeek is één van die initiatieven die over de randen van die versmalling duikelen.

Sinds 2022 steunt de Gemeente Lennik de werking met een bescheiden, wel broodnodige, subsidie.

_

Hoogtepunten, er zijn er veel. 

De opsomming van hoogtepunten leidt sowieso tot onvolledigheid, blijft delicaat en het doet onrecht aan diegenen die dan niet vermeld worden. Er was het onvergetelijk optreden van Josse De Pauw en Kris Defoort in 2014. Josse De Pauw kwam terug in 2015. Kon het nog memorabel ?  In de regen onder een kleine tent bracht hij met een keur aan jonge muzikanten een uniek theaterconcert. De voorstelling Boerenpsalm bracht de jonge Martha Balthazar in 2021 op een weide in  het dorp. Jan Decleir bracht een merkwaardige solo in de kerk van Gaasbeek in 2015.  In dezelfde kerk traden Jos Van Immerseel, Ayako Ito en BLindman Quartet op bij VriendenAvonden. Anne Teresa De Keersmaeker kwam driemaal met een solo. Maar vooral in 2019 met de voorstelling Somnia en 45 studenten van PARTS in de bossen van Gaasbeek. De nog altijd jonge choreograaf Cassiel Gaube landde in 2016 in Gaasbeek en werd er vaste resident. Hij maakte er zijn eerste choreografieën ‘Farmer Train Swirl 2019’ en ‘Soirée d’études 2021’. Er waren de negen PoëzieZondagen waar zowat haast alle dichters die ‘er toe doen’ uit Vlaanderen optraden. Je moet in Gaasbeek opgetreden hebben om er bij te horen. Elke editie in samenwerking met het PoëzieCentrum. De regisseur Lisaboa Houbrechts was er eerst als lid van het jonge gezelschap Kuiperskaai al bij het eerste SeptemberFestival in 2014 later als regelmatige residente om er te werken aan haar creaties. Hun voorstelling ‘De Goudenberg Kronieken/ The Goldberg Chronicles’  was in 2014 de allereerste avondvoorstelling op het SeptemberFestival. Lisaboa Houbrechts en het collectief Kuiperskaai kwamen terug, in 2015 met ‘Mariembourg’. . Er waren de vele optredens van de Koninklijke Harmonie St-Cecilia uit Sint-Martens-Lennik op het Gaasbeeks dorpsplein. On 2016 kwam grote Nederlandse acteur Tom Jansen met de fijne ‘Datumloze dagen’. Wellicht de delicaatste voorstelling op een valavond op de speelplaats. Met ‘Een avond met Dirk Roofthooft’, bracht zijn collega en ongewone, bijzondere, briljante acteur Dirk Roofthooft de sterkste avond ooit in het klaslokaal in 2020. Met exclusief voor  Gaasbeek, stukken uit zijn haast oeverloos repertoire en enkele van zijn lievelingsteksten. Ook, in 2015, de ontroering van Lucas Vandervost unieke tekst drijft tot op de dag vandaag nazinderen. Er was in 2017 ‘De Invasie’, en in 2018 ‘de passanten’,  een groep jonge kunstenaars aan het werk in de weilanden op initiatief van Anna Luyten. In 2018 twee actrices, monumenten in het Vlaams theater, Chris Lomme en Viviane De Muynck. Voor het eerst samen!  De vele passages van opmerkelijke theaterpersoonlijkheid Dirk Pauwels in vele gedaanten en vormen, werkte als een rode draad. Vorig jaar nog Bruno Vanden Broeck op een hoeve in Gaasbeek. 

Een nieuw hoogtepunt kwam er in 2024 met de eerste EgmontLezing. Het Kasteel van Gaasbeek en De School van Gaasbeek namen het initiatief om een tweejaarlijkse lezing te organiseren, de EgmontLezing. Met de EgmontLezing willen we samen een podium geven aan een uitgesproken stem over de actualiteit en hoe de kunst een meerwaarde is binnen het publieke debat. De eerste EgmontLezing

‘Tegen het uitwissen: Kunst als reddingsboei’ werd gehouden door Midden-Oosten specialiste Brigitte Herremans. Aansluitend was er een interventie van auteur en essayist Stefan Hertmans. De presentatie was in handen van Anna Luyten. De EgmontLezing vond plaats in de RidderZaal van het Kasteel van Gaasbeek. De EgmontLezing wordt een blijver.

En voor de enkelingen die er bij konden zijn in de heel kleine Sint Gertrudis kapel in het kasteelpark van Gaasbeek is Lore Binon ‘s optreden in 2023 het mooiste SeptemberFestival moment.

En er waren de heel bijzondere negen edities van ‘Anna en de VeldVerslagen’ van 2021 tot 2024. In deze reeks gaat Anna Luyten in gesprek met kunstenaars die net als zij gefascineerd zijn door landschappen en met verwondering door de wereld wandelen. Zo waren er ‘Anna en de VeldVerslagen’ avonden met  Johan De Boose, Lisaboa Houbrechts, Obi Okigbo, Chris De Stroop, Isabel Lowyck, Claire Chevallier, Koenraad Tinel, Dominique Willaert.

Hoogtepunten, ja, maar vooral waren er al de xxx kunstenaars die in de voorbije jaren passeerden en er werkten.

_

De School van Gaasbeek is een vzw, opgericht in 2013 door Hugo De Greef, Stefaan Loeckx, Elke Janssens, Christel Simons, Hugo Van Den Driessche en Karlien Vanhoonacker. In de latere jaren kwamen Liesbeth Bernolet, Jonas Rutgeerts, Peter Devaddere, Wim  Durang, Thomas Van Waeyenberge, Carl Verstraelen, Eva Van Remoortel, Koen De Visscher,  Jasper Delbecke en Veerle Van Mello als lid of bestuurder erbij. Niet allen bleven, de meesten wel.

In de beginjaren was Christel Simons niet alleen bestuurder maar ook verantwoordelijk voor de dagelijkse werking. Zij gaf de opstart van de werking kloek gestalte met de programmering van de eerste SeptemberFestivals, de eerste residentiewerking, …!

Hugo De Greef was al die jaren voorzitter en sinds 2017, uitvoerend voorzitter. 

De werking draagt op een aantal vrijwilligers: Fons De Baerdemaker, Peter Devaddere, Wim Durang, Marijke Vansteenbrugge, Eva Van Remoortel, Edith Leen, Kaatje Stickers. Vele bestuurders springen regelmatig in als vrijwilliger. Sinds 2023 is Merel Van Wambeke medewerkster bij ‘de school’. En vergeten we Carlo Bourguignon niet, technieker producer van SeptemberFestival.

Doorheen de jaren was er een grote zorg voor de vormgeving, de lay-out, het visuele, …! Dat werd in de beginjaren gedaan door Stefan Loeckx. Maar de belangrijkste medewerking was er met Studio Omen, Sam Gubel en Tom Leunen. Zij zorgen voor de website, de vormgeving van affiches en flyers, de verspreiding van de nieuwsbrieven, de sociale media. Een echte partner in het project. De laatste jaren konden we ook werken met de topontwerpster Aline Billiet. Zij ontwierp vooral de speciale stukken zoals de uitgaven in het kader van de ‘VriendenAvonden’ en de EgmontLezing.

_

En verder.

Niemand weet hoe het met de dingen zal gaan …! De School van Gaasbeek wil er blijven voor de regio en voor de kunstenaars. Onze werking zal zich zeker blijven nestelen op verschillende plekken in het dorp en errond. In de voorbije jaren gebeurde er veel, er verschoof, er kwam bij , er viel af, … ! Dat zal in de volgende jaren niet anders zijn. We houden jullie op de hoogte!